tisdag 1 februari 2011

Färger, ackord, gitarr & piano 1/2- 2011

Vad roligt att få lära sig några ackord på gitarren, och när vi spelade hela gruppen tillsammans blev man tvingad att byta ackord snabbt för att inte komma efter. När man sitter hemma och spelar då kan man byta ackord i sin egen takt (vilket ofta blir ganska långsamt).
Vi fick även mycket tips och idéer på hur man kan jobba med färger och rytminstrument med barnen. Jag blev sugen att ut och testa i barngrupp med en gång! När vi kom på morgonen låg det en stor fallskärm på golvet i olika färger, på de olika färgerna låg det, maracas, claves och bjällror i samma färg. Tänk vad kul för en barngrupp och mötas av samma syn! 

”Leken är viktigt för barns utveckling och lärande. Ett medvetet bruk av leken för att  främja varje barns utveckling och lärande skall prägla verksamheten i förskolan. I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem.” (Läroplanen för förskolan, Lpfö98, reviderad 2010, s. 6). 

Det gick till så här att vi fick sätta oss vid varsin färg, på några färger dubbelt för att få plats. Marie gick runt på fallskärmen och när hon gick på till exempel gult då skulle de som satt vid det gula spela på sina instrument. När Marie gick till en annan färg skulle de gula sluta spela och den färgen som hon nu stog på skulle börja spela. För att göra det hela lite roligare hade vi musik på i bakgrunden som man skulle försöka spela i rätt puls som. Efter ett tag bytte Marie plats med en som satt och spelade, och så fortsatte vi tills alla hade varit i mitten.

Något annat vi gjorde med de olikfärgade instrumenten var att en höll upp röda, gula och gröna cirklar och när en eller flera färger hölls upp skulle de som hade den färgen på sitt instrument spela. Även detta gjorde vi tills alla hade fått vara i mitten en gång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar