fredag 11 februari 2011

Taktarter, bollar, notvärden 11/2- 2011

Idag började vi dagen aktivt inne i dramasalen, alla hade med sig varsin boll som vi sedan kom att använda. Vi började med att gå runt i salen och klappa till olika takslag, till exempel klappa på taktslag 1 vilket var mycket enkalare än att klappa på till exempel taktslag 2. När vi gjort detta ett tag övergick vi till att studsa bollarna vi hade med oss på olika taktslag, sedan fick vi dela upp oss och studsa bollen till varandra två och två, fortfarande på bestämda taktslag. För att riktigt krångla till det fick vi ställa oss tätt ihop i en ring och studsa bollen till en valfri kompis för att sedan nästa varv studsa till samma kompis men på ett bestämt taktslag. När vi kört med en boll ett tag la Marie in en boll till, vilket rörde till det lite då det gällde att komma ihåg vilken boll som skulle studsa på vilka taktslag.  Trots en del stop på vägen så lyckades bollarna ta sig runt några varv.

När vi ändå höll på med bollar så kom Marie på en namnlek som hon brukar köra ibland när hon är ute i barngrupp. Den går så här:
                                        Här kommer det en boll
                                        den är alldeles rund
                                        den rullar och rullar
                                        ända till Marie
Genom texten förstår man vad man ska göra, man ska alltså rulla bollen till en kompis och när bollen når kompisen säger man dess namn.

Vidare fortsatte vi dagen i musiksalen med teori om noter och dess värden.
Helnot - heltakt, i fyrtakt är den värd 4 kr
Halvnot - är värd 2 kr
Fjärdedel - är värd 1 kr
Åttondel - är värd 50 öre
Sextondel - är värd 25 öre

Vi fick sedan skapa egna fyrtakter och blanda noterna som vi ville bara summan av varje takt blev fyra.


                                                    

När vi sedan klappade takterna som vi skapat lät det bland annat så här: 



Vi klappar takter by Marie10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar