måndag 7 februari 2011

Dra igång en låt & lära ut en sång 7/2- 2011

En sång kan läras ut på många olika sätt, det är viktigt att tänka på att man varierar sin metod för att få med alla barnen då alla lär olika. Olika metoder man kan använda sig av är följande:
Helheten - Man kör igång en låt och barnen hänger på när de själva vill, eller kan melodin och texten
Motiv/Ostinato - Man kör en konstant upprepning
Frasvis & Härma/Eko - Man lär barnen en fras i taget genom att först säga den själv och sen får alla barnen upprepa vad man sagt
Bilder - Här kan man visa bilder på det man sjunger, antingen bilder som man själv har målat eller så låter man barnen måla egna komihåg bilder till sångtexten
"Glömord" - Här kan man som lärare medvetet sjunga fel eller byta ut ord så att barnen får rätta en. Man bör då ha kört igenom låten ett par gånger innan så barnen är bekanta med texten och vet vad som är rätt och fel text
Rörelser - Man kan dansa till sången och få röra på hela kroppen
Tecken - Man använder tecken till sången för att på så sätt visualisera vad texten handlar om

När man sjunger med barn kan det vara bra att ha i åtanke att barnen har kortare stämband än oss vuxna och därmed sjunger med en ljusare röst och därmed är det inte bra att sjunga med för lågt röstläge med barnen. För att underlätta  för en själv kan en ny låt presenteras för barnen i en lägre tonart som passar en själv och vartefter barnen hakar på kan man höja tonarten.

I läroplanen för förskolan (Lpfö98, reviderad 2010, s. 7) under förskolans uppdrag står "Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och röresle liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärnade". När man arbetar med barn är det viktigt att man varierar samlingen dels för att få med alla barnen och dels för att barnen lättare ska behålla sin koncentration. Introducera en ny sång på olika sätt, ha röresler till sångerna och variera så barnen får ligga, sitta, stå eller hoppa. Sjung sångerna fortare och fortare eller byt ut några ord när barnen kan sångerna, barnen kommer märka att du sjunger "fel". Tänk inte på rätt och fel med barnen utan toka till det, huvudsaken är att det blir roligt!                                  

Här passar jag på att lägga in ett citat av Reibjörn Carlshamre som jag tycker stämmer in bra
"Sjung hellre fel så det skvätter om det, än rätt så att det inte hörs."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar