onsdag 9 februari 2011

Redovisning vetenskapliga artiklar 9/2- 2011

En mycket givande dag som väckte många nya tankar kring musik och dans i förskolan. Många grupper hade fått fram att musiken har en betydande roll för läs- och skrivinlärningen, och att barn som växer upp med mycket musik kring sig ofta har en tidigare språkutveckling jämfört med andra barn. Genom att arbeta medvetet med sånger, dans och musik får barnen med sig så mycket. Att språket och läs- och skrivinlärningen påverkas positivt har jag redan nämnt men barnen blir även medvetena om sin kropp och får träna sin motorik. Genom musiken skapas det även en gemenskap i gruppen och barnen vågar mer. För att musiken ska bli positiv och lärande krävs att pedagogerna är engagerade och har ett positivt förhållningssätt. Musikmaterial bör finnas tillgängligt för barnen och de bör uppmuntras och få positiv feedback för att utvecklas optimalt.

Grupp A1 lyfte bland annat att musik är bra för barns läs- och skrivmedvetenhet och att musiken även hjälper till att utveckla barnens förmåga att lyssna och analysera och borde användas som ett komplement till den "vanliga" undervisningen. Om man ser till elever i förskoleklass har forskare sett ett samband mellan tidigt språk, läsning och musik. Att använda musik som hjälp vid andraspråksinlärning har visat sig vara ett väldigt bra hjälpmedel, men även att lyssna till samma musik vid samma lektioner i klassrummen så barnen får något att koppla sina kunskaper till. Vid arbetet med musik för de yngre åldrarna har forskning visat att genom att använda mycket musik utvecklar de små barnen sitt självförtroende och sin självkänsla då de får mycket positiv respons på sina ljud/sånger, vilka de ofta utvecklar tidigare än sitt talade språk.  Genom att dansa eller göra fingerramsor till sångerna tränar barnen både på sin fin- och grovmotorik, och får därmed även en medvetenhet kring sina kroppar. Genom att sjunga och musicera med barnen får de med sig mycket som till exempel att räkna, känna rytmer, se mönster, fantisera genom att bygga egna instrument och träna minnet genom att memorera de olika sångerna.

Grupp A2 har genom sina artiklar fått fram att det kan vara bra att integrera musiken i andra ämnen. Ett exempel som lyfts är användningen av musik då eleverna ska lära sig ett nytt språk. De kan då få lyssna till en låt och sen kan klassen gemensamt översätta betydelsen av sången, eleverna får då lära sig språket i ett användbart syfte, istället för att lära grammatik för sig och ord för sig. Vid arbetet med barn som har svårigheter att kommunicera, kan musik vara en bra metod. Barnen kan då få visa olika känslor till musik med hjälp av gester, pedagogen är där och stöttar och ställer frågor för att uppmuntra barnen att svara. Till en början kan barnen svara kroppsligt men för att sedan övergå allt mer till att försöka svar verbalt. Musiken blir då som en brygga mellan kroppsspråket och det verbala språket.

Grupp A3 lyfter betydelsen av pedagogens förhållningssätt och bemötande samt vikten av att barnen känner trygghet för att kunna utveckla sitt lärande. Musiken kan vara ett sätt att skapa trygghet och inom sång och musik vågar barnen testa mer vilket är bra, framförallt för dem som har svenska som andraspråk. Genom musiken vågar de mer vilket bygger upp deras självförtroende och genom musiken kan de bli mer sociala och på så sätt även bli delaktiga i gemenskapen. De lyfter även vikten av upprepning, att det blir en trygghet för barnen att veta vad som kommer och även ett sätt för barnen att kunna reflektera och bearbeta över musiken djupare. Musiken kan hjälpa barnen att utvecla sin kreativitet och blir därmed även en stöttning för deras läs- och skrivutveckling. Genom att använda sig av sånger och musik kan barnen lära sig nya ord genom att använda artefakter av olika slag för att förtydliga. De kan få olika begrepp beskrivna för sig såsom långsam om barnen inte vet betydelsen kan man lyssna till en långsam låt och röra sig långsamt runt i rummet. Något som man inte får glömma när man arbetar med musik är den egna inlevelseförmågan, musiken måste vara lustfylld och ses som något roligt!

Grupp B4, även de lyfter sambandet mellan musik och läs- och skrininlärningen. De lyfter även att musiken påverkar våra känslor och gör det lättare att minnas ord och händelser. Barnen är ofta uppväxta med en viss musik genre och bör därför tidigt få tillgång och möjlighet att lyssna till all sorts musik, vilket skolan bör ge möjlighet till. Om barnen lär sig musikens grunder i en miljö med närvarande vuxna och mycket frihet och tid att utforska så kan det ha en långsiktig positiv inverkan på barnens intresse och lärnade.Viktigt att barnen är i en tillåtande miljö med mycket inspirerande material framme såsom sångböcker och olika instrument, pedagogerna måste vara engagerade och ha en positiv syn på musiken. Barnen bör få mycket positiv uppmärksamhet och feedback för att utvecklas positivt och för att få ett ökat självförtroende. Musiken är även ett sätt att minska klyftorna mellan barn med olika bakgrund  och kan även vara ett sätt att lättare kunna kommunicera med varandra. Fler fördelar med musiken är att koncentrationsförmågan ökar, minnet blir bättre och ordförrådet ökas.

Grupp B5 lyfter betydelsen av dans, rörelser och musik. Varje dag bör innehålla ett rörelse eller ryytmikpass, antingen planerat eller spontant. Barnens kommunikativa och social förmåga stärks när de får röra sig till musik tillsammans med andra barn. Genom att dansa tränar barnen på att kontrollera sina rörelser och tränar även sin fin- och grovmotorik. Pedagogerna bör konkretisera sångerna och ramsorna genom olika hjälpmedel så att barnen får något att koppla till sångerna så att det inte bara blir något abstrakt för dem. Barn som växer upp med mycket sång och musik utvecklar oftast sitt språk tidigare än barn som inte växer upp med samma förutsättningar. Med hjälp av musiken får barnen även en kroppskännedom, och lär sig vad de olika kroppsdelarna heter och var de sitter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar