Idag har jag varit ute på min första vfu-dag och haft en samling med barnen. Jag hade den på avdelningen med 4-5 åringar, jag fick även låna in fyra fritidsbarn och två barn från småbarnsavdelningen så tillsammans var det 14 barn. Efter inspiration från gårdagen då alla studiegrupper fick leda varsin "samling", hade jag ljudmemory med barnen. För att barnen på ett smidigt sätt skulle bli uppdelade i olika bondgårsdjur (som var temat) så fick barnen dra varsin lapp ur en keps och på lappen fanns en bild på djuret de skulle härma. Förtsa gången barnen fick dra varsin lapp fanns det två olika djur och andra gången de fick dra en lapp fanns det sju olika djur.
Momentplanering
Rekvisita: Hatt eller liknande och lappar med bilder på djur
Vad: Vi ska arbeta med olika djur som kan finnas på en bondgård och deras läten, vi ska även spela memory med barnen som spelbrickor.
Hur: Vi börjar med att samlas i en ring och sjunga ”Nu så ska vi börja, börja, börja. Nu så ska vi börja, du och jag.”. Sen tar jag fram en hatt med lappar i som barnen får dra varsin lapp ur. På lapparna finns en bild och ett namn på ett djur som barnen ska härma lätet på, det finns två olika djur barnen kan få. Barnen får inte visa varandra lapparna innan alla har fått varsin lapp. När alla barn har fått varsin lapp ska de gå runt och hälsa på varandra genom att göra lätet på djuret, på så sätt ska de hitta sina ”djurkompisar”, alltså de andra barnen som har samma ljud. När alla har hittat sina kompisar samlar jag in lapparna och har förberett ytterligare en omgång med lappar, men den har gången har jag fyra olika djur. Barnen får dra varsin lapp som tidigare och när alla har fått en lapp, får barnen börja gå runt och hälsa på de andra för att hitta de/den andra som har samma djur som de själva.
Nu när barnen är uppdelade i olika djur och olika läten, då ska vi övergå till nästa aktivitet som är ett ljud-memory där barnen själva är spelbrickorna. Två barn får vara ljudletare/memoryspelare och de övriga barnen bildar par om två och två. Memoryspelarna får gå ur rummet medan de andra barnen går runt och ”blandar” sig i rummet när de blandat sig får de lägga sig på mage. De två memoryspelarna ska sedan vända på varsitt barn och när de vänder sig ska de göra djurlätet, om de två barnen som de vänt upp låter lika har de fått ett par annars får de vända tillbaka barnen och leta vidare. När alla par är funna räknar vi tillsammans hur många par det fanns. Om intresse finns kan vi göra memoryt flera gånger, annars sätter vi oss åter i ringen och sjunger ”Nu så ska vi sluta, sluta, sluta. Nu så ska vi sluta, du och jag.” .
Varför: För att få en tydlig start och ett tydligt avslut på aktiviteten börjar vi med att sjunga en inledningssång, samma sak på slutet att vi sjunger en avslutssång så barnen vet att nu är det slut. I aktiviteten då barnen får dra en lapp och genom att göra sitt läte försöka finna sina kompisar får barnen öva samarbete och får en känsla av tillhörighet då de hittar sina kompisar. Barnen får vid memoryt träna sitt minne, beröra varandra på ett naturligt sätt och öva på matematik då paren räknas. I läroplanen för förskolan, Lpfö98 (reviderad 2010) står under rubriken Förskolans uppdrag:
”Leken är viktigt för barns utveckling och lärande. Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande skall prägla verksamheten i förskolan. I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem.” (s. 6)
Utvärdering: Jag var lite nervös när jag skulle börja så jag glömde bort att sjunga sången som jag tänkt inleda med, men nervositeten släppte vartefter samlingen fortskred. I det första momentet skulle barnen dra varsin lapp ur en keps och på lapparna fanns två olika ljud och när alla barnen fått varsin lapp skulle de börja leta efter sina "djurkompisar". För att vara första gången barnen gjorde detta tycker jag att det gick bra, några barn valde att gå runt och visa sin lapp istället för att göra ljudet på djuret medan andra lät som sitt djur. Det tog inte lång stund för barnen att hitta varandra och när ingen var ensam samlades vi åter i ringen. Barnen hade ingen problem med att samlas i ringen igen efter varje delmoment och de lyssnade spänt på vad som skulle ske härnäst.
När barnen sedan fick dra en lapp för andra gången fanns det flera olika djur och endats två barn hade samma djur, här märktes skillnad på barnen hur framåt barnen var. Några fortsatte att gå runt och visa sin lapp, några lät och ett par barn bara stod still och ville inte vara med. I och med att jag hade så många barn fanns det även många vuxna närvarnade vilka var ett stort stöd för mig och de barn som behövde lite extra hjälp. Även i detta delmomennt fann alla djur varandra och vi samlades åter i ringen för att gå igenom nästa delmoment.
Jag förklarade vad ett memory är och vad det går ut på. För att alla barnen verkligen skulle förstå visade jag hur det går till med hjälp av några barn. Sen frågade jag om några barn var frivilliga för att försöka hitta paren och det var två barn som snabbt räckte upp händerna och de fick då lämna rummet tillsammans med en pedagog. I och med att två barn försvann blev det också två barn som inte fick någon djurkompis detta löste vi genom att låta pedagogerna vara med. Barnen fick sedan sprida ut sig och lägga sig på mage på golvet, Sedan fick de två andra barnen komma in igen. I efter hand märkte jag att jag skulle varit tydligare med att förklara att barnen skulle leta par ihop och inte var och en för sig som det brukar vara när man spelar memory. Men efter att ha förklarat igen förstod de, och började arbeta tillsammans. När de skulle vända upp barnen var de som låg på mage inte alltid så följsamma vilket jag också borde ha förtydligat att de får hjälpa till lite att vända på sig. De flesta barnen hade glömt sitt djur när de blev vända på och var tvungna att titta på sin lapp. Även i detta moment var det några barn som valde att visa lappen istället för att låta som djuret.
När alla paren var funna fick de ställa sig jämte varndra så att de som vänt upp paren skulle kunna räkna hur många par de funnit. Jag frågade innan om de visste hur man räknade paren och detta hade de koll på och räknade utan problem hur många par som fanns. Sen samlades vi åter i ringen och avslutade med en sång , barnen hade inte hört sången tidigare men jag började och de hakade på. När vi sjungit sången några gånger ökade jag tempot och sjöng fortare och fortare vilket barnen tyckte var roligt. Efter sången gick vi och åt frukt.
Det jag tar med mig efter denna aktivitet är att jag måste förtydliga vissa instruktioner, annars tycker jag att barnen hängde med bra efter sin förmåga. Några barn ville göra leken igen vilket jag ser som ett bra betyg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar