Idag fick vi tillbringa förmiddagen i bildsalen och låta vår fantasi flöda vid tillvekningen av rytm-instrument. För min del så var fantasin inte på topp idag, det blev endast ett par marackas en med kapsyler och en med makaroner i. Tänk om man gjort samma sak med förskolebarn, släppt dom i bildsalen med uppdrag att göra rytm-instument, då tror jag man fått se och höra några otroliga instrument! Som vuxen tror jag att man är ganska begränsad i sin fantasi, jag är i alla fall det, men barn är oförstörda och fulla av spännande idéer.Vårt uppdrag i förskolan är att ta tillvara på barnens fantasi och kreativa förmåga och låta dem utveckla den. I läroplanen för förskolan, Lpfö98, står att förskolan ska sträva efter att varje barn
"utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap" och "utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama" (Lpfö98, reviderad 2010, s. 12).
Ett stort plus med att göra egna instrument är ljuden blir dovare på så sätt snällare för öronen jämfört med köpta instrument. Egentligen kan man göra en mängd olika instrument tillsammans med barnen, det gäller bara att vara kreativ. När barnen får göra sina egna instrument utvecklas deras skapande förmåga enligt vad läroplanen för förskolan (Lpfö98, reviderad 2010, s. 10) lyfter att förskolan ska sträva efter och de känner samtidigt stolthet över att få spela på instrument som de gjort själva.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar