torsdag 17 februari 2011

Arrangering 17/2- 2011

En och samma låt kan sjungas på en mängd olika sätt, om vi har en liten visa som bara är på ett par rader kan vi nästan variera i det oändliga hur den ska sjungas. Till exempel kan man börja med att bara spela ett intro till sången, alltså spela melodin en gång utan att sjunga till, sen kan man variera solon till texten skifta mellan en pojke och en flicka. Vidare kan orden i sågen betonas olika eller istället för att sjunga versen kan man tala versen. Man kan låta flera personer sjunga samtidigt så det blir en kör av röster, man kan dela kören i två delar och låta den ena delen vara som ett eko till den första. När man arbetar med sånger/musik med barn kan man ha i åtanke att alla behöver inte göra allt samtidigt. Genom att dela upp barnen och sångerna kan man variera på många olika sätt och på så sätt kan man arbeta med samma sång under en lång tid men ändå så att den känns ny och spännande varje gång.

Vissa sånger passar extra bra för att sjunga kanon till, alltså att alla sjunger samma sång men alla börjar inte samtidigt. "Vår tupp är död" är ett exempel på en sådan sång, sången består av sex rader och kan sjungas av flera olika grupper samtidigt.
                                           Vår tupp är död, vår tupp är död,
                                           vår tupp är död, vår tupp är död.
                                           Han kan inte sjunga ko-ko-di-ko-ko-da,
                                           han kan inte sjunga ko-ko-di-ko-ko-da.
                                           Ko-ko-ko-ko-ko-ko-ko-ko-di-ko-ko-da.
                                           Ko-ko-ko-ko-ko-ko-ko-ko-di-ko-ko-da.
Första gruppen kan börja sjunga och när de ska börja på andra raden kan nästa grupp börja sjunga från början och när första gruppen ska börja på tredje raden och andra gruppen ska börja på andra raden kan en tredje grupp börja  sjunga på första raden och så vidare. Marie testade det på oss idag vi blev indelade i olika grupper sen gick hon ur rummet så fick vi sätta igång oss själva. Resultatet blev inte det bästa, även om alla började sjunga när de skulle så kom vi i otakt, alla sjöng olika fort och ingen visste när vi skulle sluta. Vi testade igen men nu fick Marie peka in oss och gjorde ett tecken när vi skulle sluta sjunga, det gick bättre när vi hade någon som ledde oss.

Det går även att sjunga flerstämmigt, detta fick vi testa att göra till sången "Tussi-tussi-lago" som bestrå av tre verser med olika melodier.
                 

Tus-si-tus-si-tus-si-tus-si-la-ga å va fin du är!
Tus-si-tus-si-tus-si-tus-si-la-ga, nu är vå-ren här!

                   

Kro-kus växer  i ra-bat-ten, å va fin du är!
Kro-kus växer  i ra-bat-ten, nu är vå-ren här!




Vit-sip-pa, vit-sip-pa, vit-sip-pa, vit-sip-pa, å va fin du är!
Vit-sip-pa, vit-sip-pa, vit-sip-pa, vit-sip-pa, nu är vå-ren här!



Trots att verserna har olika text och melodi så gick det ändå bra att sjunga dem i olika stämmor, förmodligen för att alla verser slutar på samma sätt. Det krävs en stor koncentration att sjunga i olika stämmor eller i kanon, men det är kul att göra något annorlunda istället för att alla sjunger på samma vers hela tiden.

Vi kom även att prata om tonhöjder idag, olika oktaver, samma ton kan ha olika oktaver. Marie jämförde med bilar, man kan ju ha en volvo men så finns det olika modeller av volvon, men ändå är alla en volvo. Det finns fem olika oktaver som de olika tonerna finns med i, varje oktav skiftar vid tonen c. De olika oktaverna skrivs som följande:
           Stora oktaven           C
           Lilla oktaven             c
           Ettstrukna oktaven    c1
           Tvåstrukna oktaven   c2
           Trestrukna oktaven   c3
De vanligaste tonerna i visor ligger mellan g-c3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar