onsdag 23 februari 2011

Litteratur seminarium 2 23/2- 2011

Inför dagens litteratur seminarium hade vi läst Lars Lilliestams Musikliv. Vad männsikor gör med musik - och vad musik gör med människor. (2006).


Vi har i gruppen diskuterat bland annat hur uppfattningen om musik ändrats från att vi var små till att vi nu blivit äldre. Våra föräldrar har uppmuntrat våra prestationer i körer och i instrumentspelande medan vi känt att vi kanske inte varit så duktiga. Vi anser att föräldrarna såklart skall uppmuntra sina barn men kanske inte inge falska förhoppningar om en framtid inom musikbranschen.
Vi diskuterade även hur våra barn idag lyssnar till musik på ett bredare vis än vi gjorde. I dag kan man plocka låtar från spotify tillskillnad från när vi var små och köpte en skiva som man sedan lyssnade sönder.
Vidare pratade vi om hur ungdomar i dag ofta vill höra till en viss grupp och där musiken spelar en stor roll. De som lyssnar till rock klär sig också på ett visst sätt och lär sig argumentera för denna stil. Vi anser att det finns viss musikgenre som har högre status bland ungdomar och andra som anses vara lite ”töntigare” så som dansband, opera med flera. Ofta kanske man inte talar om att man gillar just denna musiken. Vi tror att detta har med självförtroendet att göra , om du känner dig trygg i dig själv och vågar stå för vad du tycker om att lyssna till.

Gruppen diskuterade även hur musik väcker mycket känslor, både positiva och negativa. Vi anser att detta är bra att känna till i arbetet med barnen. Viktigt att ha en öppen dialog med barnen och diskutera hur de känner och vad de känner när de hör viss musik. Att som pedagog reflektera över vilken musik man väljer att använda sig av i barngruppen. Kanske låta barnen själva ta med sin favoritmusik till förskolan. Det gäller att välja rätt musik till rätt aktivitet!

Vi tycker det är fantastiskt att med så få noter och ackord, så kan det fortfarande skapas nya låtar! Kommer det ta slut någon gång? Kommer vi hitta nya sätt att skapa musik?

Vi kom på att vi behöver musik till film men inte bilder till musik då vi skapar våra egna bilder i huvudet. Vi diskuterade i vilka situationer vi måste ha musik…när vi tränar, när vi kör bil (dock inte vid fickparkering!), vi får energi av musik! Vissa av oss lyssnar mer på musik än andra. I vår grupp är det så att vi som har barn inte gärna sätter på musik när vi kommer hem medan de som inte har barn hemma gärna har på musik i bakgrunden. Vissa arbetsplatser blir roligare med musik i bakgrunden medan exempelvis affärer som spelar väldigt hög musik kan göra att vi hellre går ut därifrån.

Vi kommer alla i gruppen att värdera musiken högt när vi kommer ut i verksamheten. Vi har alla även lärt oss att musiken har stor inverkan på oss människor och hoppas kunna använda oss av det dagligen på ett medvetet sätt i arbete med barnen. Vi hoppas att estetiken kommer att få högre status.

Vi diskuterade ”lugna rum” med lugn musik och dämpad belysning där barnen kan få komma ifrån lite och varva ner, precis som vi pedagoger får tillfälle till när det är rast. Även ett rum med mer fartfylld musik som lockar till dans och rörelse tycker vi är lika viktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar