Hur länge sträcker sig temat, en vecka, en månad, en termin eller ett år? Ja det finns många olika tidsaspekter på ett tema, ju längre man håller på med ett tema dessto mer kan man få in, läroplanen för förskolan (Lpfö98, reviderad 2010, s. 6) menar att genom att arbeta temainriktat så "kan barnens lärande bli mångsidigt och sammanhängande". Om barnen tycker att temat är roligt och intressant så varför avbryta bara för att den utsatta tiden passerat?
Ett tema kan i stort sett handla om vad som helst, varför inte ha ett tema om bananer? Vad som först kan verka som ett "konstigt" tema kan visa sig vara väldigt givande.
På min vfu-plats har de gjort ett tema av barnboken "Knacka på! av Anna-Clara Tidholm, hur länge varje sida/moment håller på beror på barnens intresse. När jag var ute i höstas var de på första sidan, nu i mars är de på sidan tre. Genom att hämta inspiration från boken har barnen fått spela trumma och öva turtagning, övat sin kroppsuppfattning genom en röreslelek där de ska hoppa, trilla, rulla runt och ligga stilla. De har träffat en kanin och ätit morötter (vet inte exakt vad de gjorde mer). Nu är de på apkalas där de får ta sig igenom en hinderbana där de ska gå på kuddar, göra en kullerbytta och krypa genom en tunnel. De gör även ramsan om aporna som hoppade i sängen, då tränar de sitt språk och sin finmotorik. Barnen har även fått göra egna knacka på böcker, sidorna är i olika färger precis som dörrarna i boken. Bakom varje dörr/färg finns något betydelsefullt för barnen, det kan vara ett syskon, ett husdjur eller en favoritleksak.
Min spontana reaktion på knacka på temat är, varför krångla till det? Genom att hämta inspiration från en bok kan man få med så otroligt mycket. Nu var inte det här barnens egna förslag, men pedagogerna genomför temat med inlevelse och glädje vilket smittar av sig på barnen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar