Vi började dagen i dramasalen med lite teori hämtat ur nedanstående bok "Att känna rörelse - en danspedagogisk metod" av Elisabet Sjöstedt Edelholm och Anne Wigert utgiven 2005.
Att känna rörelser kan vara att kunna vrida, sträcka och böja på vissa kroppsdelar. Att veta skillnad på högt och lågt, lätt och tungt, och även framåt och bakåt. Att kunna avväga sin kraft kanske inte alltid är så lätt, så då får man arbeta med att kunna dosera sin kraft och ta i lagom mycket. Läroplanen för förskolan (Lpfö98, reviderad 2010, s. 10) lyfter att "förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning". Vi fick testa att föra och följa varndra två och två genom att hålla fingertopparna mot varandra och den som skulle följa fick blunda. Detta kan vara ett exempel på hur man kan träna på att dosera sin kraft, man måste ta i lagom mycket för att den andra ska känna var den ska gå någonstans. Med mindre barn kan man börja med att de får hålla varandra i händerna och följa med öppna ögon, allteftersom barnen klarar av detta kan man höja svårighetsnivån.
Vissa barn kan behöva en förebild när de ska röra sig till musik, det finns både för och nackdelar med detta. Ett sätt att flytta fokus från ens egna rörelser kan vara att använda sig av rekvisita till exempel "dansband", barnen kan då fokusera på att få bandet att röra sig och rör då även sin egen kropp. Lpfö98 lyfter att "förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga". Från att barnen rör sig runt i rummet själva kan man övergå till att de rör sig två och två och ska härma varandra. Detta brukar kunna gå bra även för tillbakadragna barn, då fokus är på bandet och inte barnet.
Det finns även färdiga rörelsetexter till musik, vi fick lyssna och röra oss till "En hatt, ett paraply och en regnrock" från skivan "KLARA färdiga GÅ!". Innan vi satte på musiken gick vi igenom texten och kom överens om vilka rörelser vi skulle kunna göra till, men när musiken startade stämde inte riktigt hastigheten på låten med de röreslerna vi kommit överens om så då fick vi vara kreativa och komma på hur man skulle lösa det. Vi rörde oss även till texten i "Boggie rock" från skivan "Musikul", där fick var och en röra sig valfritt när de sjöng "boggie rock" annars rörde vi oss som de sjöng.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar