tisdag 22 mars 2011

Vfu dag 3 22/3 - 2011

Momentplanering


Vad: Vi ska sjunga en sång som handlar om färgerna och göra tecken som stöd till, barnen är mellan ett och tre år.

Sången heter ”Färgerna” och går så här:

1. Röd, röd, röd är mössan på mitt huvud,                          
röd, röd, röd är rocken som jag bär.
Allt som är rött det tycker jag är vackert
för min lilla vän är brandsoldat.

2. Grön, grön, grön är mössan på mitt huvud,
grön, grön, grön är rocken som jag bär.
Allt som är grönt det tycker jag är vackert
för min lilla vän är jägare.

3. Blå, blå, blå är mössan på mitt huvud,
blå, blå, blå är rocken som jag bär.
Allt som är blått det tycker jag är vackert
för min lilla vän är snickare.

4. Vit, vit, vit är mössan på mitt huvud,
vit, vit, vit är rocken som jag bär.
Allt som är vitt det tycker jag är vackert
för min lilla vän är bagare.

5. Svart, svart, svart är mössan på mitt huvud,
svart, svart, svart är rocken som jag bär.
Allt som är svart det tycker jag är vackert
för min lilla vän är sotare.

Hur: Vi samlas på mattan och sjunger sången tillsammans samtidigt som vi gör tecknen till och barnen får haka på allteftersom de kan. Andra gången vi sjunger igenom sången kompar jag på gitarr och de andra pedagogerna och barnen fortsätter göra tecknen.

Varför: Vi sjunger sången om färgerna så att barnen ska bli bekanta med olika färger, vi förstärker även färgerna genom att göra tecken som stöd till. Vi kommer även att göra tecken för andra ord i sången såsom mössa, rock, vacker samt de olika yrkena, detta för att förstärka sångens textmässiga innehåll. Läroplanen för förskolan (Lpfö98, reviderad 2010, s. 11) lyfter att förskollärare har ansvar för ”att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen stimuleras och utmanas i sin språk- och kommunikationsutveckling”. Detta efterföljs då vi använder oss av både det verbala språket i sångtexten samt när vi använder tecken som stöd för att förstärka innehållet.

Utvärdering: Barnen var bekanta med hur man tecknade de olika färgerna sen tidigare, så det var egentligen bara tecknen för de olika yrkena som var nya för dem och själva sången. Inför varje vers frågade jag barnen hur man gjorde tecknet för den färgen och sen sjöng vi. En av pedagogerna går en kurs i tecken som stöd och både barn och pedagoger använder sig ofta av tecken som stöd i verksamheten för att förstärka talet, så sången blev ett uppskattat moment av både barnen och pedagogerna. Första gången vi sjöng igenom sången gjorde vi bara tecken som stöd, andra gången vi sjöng sången kompade jag på gitarr medan de andra pedagogerna fortsatte att visa tecknen. Gitarrspelandet blev väldigt uppskattat av både barnen och personalen och de applåderade efter varje vers. Några av de barnen som satt närmast mig var mer intresserade  av gitarren än av att göra tecknen, men eftersom de inte är vana vid att ha någon som spelar gitarr så kan jag förstå deras intresse för gitarren.

Sammanfattningsvis anser jag att samlingen gick bra, barnen visade intresse och pedagogerna uppskattade att jag tog tillvara på att man kan använda sig av tecken som stöd i sången. Även att jag spelade gitarr uppskattades och trots att det blev några fel så känner jag mig nöjd. För att förtydliga färgerna och yrkena hade jag kunnat ha med mig bilder på en brandsoldat, jägare, snickare och så vidare, så att barnen fått en tydlig bild av hur en brandsoldat ser ut och att han har en röd mössa och en röd rock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar