måndag 21 mars 2011

Att göra en låt 21/3 - 2011

Hur tolkar eller upplever man den musiken man hör?
Är musiken mystisk, spännande, tråkig, enformig eller förväntasfull?
När vi väljer musik till vissa aktiviteter i förskolan kan det vara bra att ha detta i åtanke.
Är det meningen att musiken ska förmedla något, eller sätts den bara på utan eftertanke?
Genom att arbeta aktivt med olika sorters musik, både långsam och fartfylld, sorglig och glad och så vidare kan man uppmärksamma barnen på att det finns olika sorters musik med olika tempon och som kan uppfattas eller tolkas på olika sätt.

När man ska skriva en låt kan man antingen börja med att skriva en regelbunden text som man sedan hittar en melodi till eller så kan man börja med att hitta en melodi och sen skriva en text utifrån den melodi man har. Sen behöver man veta vad sången ska handla om, ska det finnas någon refräng, ska den bestå av mycket upprepning eller en lång berättande text, ska sången gå i moll eller dur, fort eller långsamt. Något som  enligt Jörgen bör finnas med är något oväntat!

När vår grupp satte oss och skulle börja göra en egen låt, funderade vi hur vi ville göra och kom fram till att det som passade oss bäst var nog att först hitta en melodi och sen komma på en text. Vi funderade på att använda oss av melodin till "Björnen sover" eller "Blinka lilla stjärna". När vi kommit så långt var det dags att börja fundera på vad sången skulle handla om. Vi utgick från en grön drake som kommer vare huvudperson i vårt kommande musikprojekt. Utifrån den gröna draken gjorde vi sedan en mindmap om hur draken är och vad som kännetecknar honom. När vi sedan skulle börja skriva om det vi fått fram från mindmapen till en sångtext som skulle passa någon av våra valda melodier fick vi problem och valde att byta melodi till "Pippi Långstrump". Det visade sig vara ett smart drag och vi skrev snabbt ihop två verser utifrån vår mindmap, den tredje versen blev lite klurigare men vi fick ihop den med till slut.

Nu återstår lite finputs på vår låt och/eller eventuellt ytterliggare en vers. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar