Momentplanering
Vad: Vi ska sjunga en sång som handlar om färgerna och göra tecken som stöd till, barnen är mellan ett och tre år. Andra gången vi sjunger sången ska barnen även få använda rytmikinstrument med samma färger som vi sjunger om. Tanken är att de barnen med blå instrument ska spela när vi sjunger om den blå snickaren och så vidare.
Sången heter ”Färgerna” och går så här:
1. Röd, röd, röd är mössan på mitt huvud,
röd, röd, röd är rocken som jag bär.
Allt som är rött det tycker jag är vackert
för min lilla vän är brandsoldat.
2. Grön, grön, grön är mössan på mitt huvud,
grön, grön, grön är rocken som jag bär.
Allt som är grönt det tycker jag är vackert
för min lilla vän är jägare.
3. Blå, blå, blå är mössan på mitt huvud,
blå, blå, blå är rocken som jag bär.
Allt som är blått det tycker jag är vackert
för min lilla vän är snickare.
4. Vit, vit, vit är mössan på mitt huvud,
vit, vit, vit är rocken som jag bär.
Allt som är vitt det tycker jag är vackert
för min lilla vän är bagare.
5. Svart, svart, svart är mössan på mitt huvud,
svart, svart, svart är rocken som jag bär.
Allt som är svart det tycker jag är vackert
för min lilla vän är sotare.
Hur: Vi samlas på mattan och sjunger sången och gör tecknen tillsammans och barnen får haka på allteftersom de kan. Andra gången vi sjunger igenom sången kompar jag på gitarr och barnen får välja varsitt instrument att spela på. Instrumenten har olika färg och jag förklarar att när vi sjunger om till exempel färgen blå ska de barnen med ett blått instrument spela medan de andra barnen sjunger med och gör tecknen.
Varför: Vi sjunger sången om färgerna så att barnen ska bli bekanta med olika färger, vi förstärker även färgerna genom att göra tecken som stöd till. Vi kommer även att göra tecken för andra ord i sången såsom mössa, rock, vacker samt de olika yrkena, detta för att förstärka sångens textmässiga innehåll. Läroplanen för förskolan (Lpfö98, reviderad 2010, s. 11) lyfter att förskollärare har ansvar för ”att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen stimuleras och utmanas i sin språk- och kommunikationsutveckling”. Detta efterföljs då vi använder oss av både det verbala språket i sångtexten samt när vi använder tecken som stöd för att förstärka innehållet. Läroplanen för förskolan (Lpfö98, reviderad 2010, s. 7) menar även ”Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande”. Genom att låta barnen själva vara med och spela på instrument till sången får de chansen att utveckla sin kommunicerande förmåga med hjälp av olika uttrycksformer både sång, musik, tecken och rytmik.
Utvärdering: Efter att min handledare läst min momentplanering, ansåg hon att det kunde bli för mycket för barnen att först göra tecken som stöd och sen spela på instrument. Så istället gick vi rakt på instrumentspelandet, efter att vi sjungit en "klapp-sång" som de brukar sjunga varje samling. Jag hade med mig en liten låda som jag hade några olika instrument i och efter att jag förklarat vad vi skulle göra fick alla barnen välja varsitt instrument. Barnen var väldigt ivriga på att få välja instrument ur lådan och det blev lite smått kaos. Men alla barn fick tillslut varsitt instrument, eftersom det var första gången så ser jag inte det som ett problem, utan hade jag gjort detta flera gånger hade barnen kanske inte varit lika ivriga varje gång och man hade kunnat skicka runt lådan istället, kanske under tiden vi sjungit en sång.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar