Idag hade vi musikanalys och fick lyssna på olika låtar och analysera dem. I den gruppen jag kom med fick vi lyssna på Frank Zappa med Dong Work for Yuda. När vi lyssnade till låten och skulle bestämma vilken musikstil det var, kom vi fram till ett flertal olika stilar nämligen; rock, reagge, blues och rockabilly. Att vi inte kom fram till en stil gjorde inget eftersom man i musiken inte kan säga att så här är det!
Marie liknade musiken vid tallriksmodellen, att vi behöver variation även där. Alla är uppväxta med olika musikkulturer och vi i förskolan bör erbjuda barn olika sorts musik. Musiken är kopplad till känslorna och olika sorts musik väcker olika stämmningar hos oss. Vad vi lyssnar på för musik när vi kör bil påverkerkar hur vi kör, om vi kör aggressivt eller lugnt kan bero på vad för slags musik vi lyssnar på. I förskolan kan man lyssna på olika sorts musik med barnen och fråga dem hur de känner sig när de hör de olika stilarna. Be barnen ta med musik hemifrån och dela med sig av vad de lyssnar till hemma och vad de tycker om. Genom att lyfta vad alla andra i gruppen tycker om för musik, kan barnen vidga sin syn på musiken och lära känna på sig själva och andra bättre. Genom att arbeta med barnens egen musik i förskolan kan det hjälpa dem att "utveckla sin identitet och känna trygghet i den" (Lpfö98, reviderad 2010, s. 9) det kan även hjälpa dem att "utveckla sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försök att förstå andras perspektiv" (s. 10). Diskutera med barnen vad det är som gör att de fastnar för en låt, är det texten, refrängen, gunget, instrumenten eller något annat? Marie lyfte att det är en vanesak att lyssna på en viss sorts musik, så ibland kanske man behöver lyssna till en låt flera gånger för att få en uppfattning om den.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar