"Lådan" en estetisk presentation av grupp B6.
Alla i gruppen hade med sig varsin sak som representerade oss själva, utifrån dessa saker skapade vi en gemensam låda. Vi diskuterade vad vi hade gemensamt och utifrån detta kunde vi skapa en låda som representerade oss alla. Detta var en kul grej att göra för att lära känna sin nya grupp, man fick även tänka till på vad det är som är typiskt just för mig (det blev en romantisk kärleks komedi som fick representera mig).
I lådan skulle vi även skriva ner fem saker som vi är bra på (det känns lite skrämande att det var svårt att hitta fem saker man är bra på, men samtidigt är det nog bra för självkänslan att verlkligen rannsaka sig själv och hitta saker som man är bra på).
Kan man göra något liknande i förskolan?
Absolut, svarar jag då. Jag vet inte om jag skulle göra det med de minsta barnen men med 4-5 åringarna skulle jag absolut testa något liknande. Ute på förskolan där jag har gjort min VFU arbetar man inte med mindre grupper men jag har förstått att det verkar vara vanligt. Om förskolan jobbar med mindre grupper kan de ge barnen i uppgift att skapa något som representerar alla barnen i den lilla gruppen. Det här är även ett bra tillfälle att få med föräldarna i vad vi gör på förskolan. Läroplanen för förskolan (Lpfö98, reviderad 2010, s. 13) lyfter att föräldarna ska få möjlighet till delaktighet i verksamheten, så då kan man låta barnen ta med något hemifrån som representerar dem själva, eller om man ber föräldrarna om något som representerar deras barn. Är det något som de inte kan undvara så fungerar det bra att ta en bild på föremålet och använda det i lådan. Genom att låta barnen lyfta vad de är bra på utvecklar de sin identitet och känner trygghet i den, detta lyfter Lpfö98 (reviderad 2010, s. 9) att förskolan ska sträva efter att varje barn får tillfälle att utveckla. Drömmen hade varit att varje förskola har samma tillgång till material som vi har i bildsalen på högskolan. Tänk om barnen skulle få använda vilket material de vill och om det bara skulle vara fantasin som sätter gränser för vad de kan skapa. Då skulle vi verkligen uppfylla strävans målen i läroplanen (Lpfo98, reviderad 2010, s. 10) om att barnen ska få "utveckla sin skapande förmåga" och " utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar