fredag 15 april 2011

Improvisation med Martin Holmlund 15/4 - 2011

Med improvisation menas att man inte exakt vet vad som ska hända eller hur resultatet kommer att bli, men man är ändå inte oförberedd. Barn improviserar intuativt med musik, de testar ljud, leker och utvecklar dessa. Barns kreativa flöde är även bättre än vuxnas, de kan hitta på de mest fantastiska saker. Men med tiden lär sig barnen vad som är socialt accepterat och får därmed begränsningar som hämmar deras kreativitet. I förskolan ska vi skapa miljöer så att barnen kan stimulera sig själva och varandra. Vi som pedagoger ska jobba med barnens perception och utveckla deras förmåga att ta in och uppfatta olika saker. Vi fick göra ett moment som övar perceptionen, alla skulle klappa händerna men man fick inte klappa samtidigt som någon annan. I denna övning gäller det att ha koll på hela gruppen samtidigt, man får med både det sociala och det kommunikativa. Ute i barngrupp kan det vara lagom att ha med 4-5 barn, för att lättare kunna ha koll på alla.

Barnen måste få närma sig instrument på olika sätt inte bara genom att lära sig spela "riktigt", de måste få utforska instrumenten, testa hur instrumenten kan låta och testa att återskapa olika ljud. Alla föds med olika förutsättningar och barnen måste därmed få många olika möjligheter att uttrycka sig. Med hjälp av instrument kan man uttrycka känslor, hur låter det när man är ilsken, rädd, hotfull, glad eller drömmande. Vilka instument passar bäst att använda för att förmedla de olika känslorna? Genom att arbeta så här med barnen får de ett utifrån perspektiv på känslor, de får ett nytt sätt att se på de olika känslorna och får en chans att uttrycka dem.

Under dagen fick vi gestalta en saga utan ord och utan rekvisita, sen fick vi göra den en andra gång och då fick den andra gruppen spela instrument till samtidigt som vi gestaltade. Vi fick sedan lyssna till resultatet vilket var ganska häftigt, man kunde genom de olika ljuden veta precis var i sagan vi befann oss. Martin menar att detta även är något man kan arbeta med barn med, har man små barn kan man börja på en "lättare" nivå genom att låta några barn spela instrument till när några andra barn springer, smyger och så vidare.

Genom att arbeta med improvisation och med att förmedla olika känslor och händelser med hjälp av ljud, instrument och kropp i barngrupp arbetar man efter vad som står i läroplanen för förskolan (Lpfö98, reviderad 2010, s. 10) under mål för utveckling och lärande, "Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, röresle, sång och musik, dans och drama".

När vi gjorde denna övningen fick jag verkligen en tankeställare "varför krångla till det?", det var inga problem att se vilken saga den andra gruppen gestaltade trots att de inte sa något eller använde sig av någon rekvisita. Jag tror att man ute i verksamheten förstorar upp allting och gör en stor grej av det, istället för att bara spela upp en saga spontant. Sen när vi gick igenom de olika känslorna i sagan fick vi med väldigt mycket som vi inte hade tänkt på från början. Det är klart att man ska ha en tanke med det man gör men samtidigt så behöver man inte göra så stor grej av själva uppspelandet. Barnen har en bra fantasi och kan nog föreställa sig minst lika bra som vi gjorde idag.

Till sist måste jag säga att det var en väldigt givande dag, jag har fått mycket inspiration och insett att man inte måste krångla till allting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar