fredag 13 maj 2011

MING med Torben Stenberg 13/5 - 2011

Idag fick vi besök ifrån Dalarna i form av Torben Stenberg, verksam förskollärare och utbildad musikterapeut. Han kom att lyfta begreppet MING som står för Musik Introduktion för Nybörjare i Grupp. Vi som förskollärare har privilegiet att kunna strunta i vad som är rätt och fel gällande musik och bara spela och musicera för att det är roligt. Vi ska så ett frö hos barnen och alla ska kunna vara med, huvudsaken är att vi spelar. 

Han nämnde tre delar i musiken som skapar en helhet, dessa tre var ljud, puls/rytm och toner. Det var utifrån de tre delarna som vi jobbade under dagen. Vi fick bland annat göra en ljudsaga, Torben berättade vad som hände och vi fick komma på passande ljud till, antingen med hjälp av kroppen eller instrument. Det visade sig att instumenten var överflödiga, med hjälp av kroppen kan man nästan komma på hur många ljud som helst. För varje ljud kom vi även på en symbol som vi skrev upp på tavlan och som fick representera ett särskilt ljud. Torben liknade detta med att läsa, där varje symbol är en ljudenhet precis som bokstäver är när man läser. Att jobba med ljudsagor kan därför vara en bra och lustfylld förberedelse inför läs- och skrivinlärningen. Detta kan kopplas till läroplanen för förskolan (Lpfö98, reviderad 2010, s. 10) där det står att "förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner".






Torben hade även med sig några olika instrument som vi fick spela på. Däribland flöjter som spelade en ton, han hade sex flöjter med olika toner, varje flöjt var märkt med en färg och varje färg representerade en ton. Vi fick spela en melodi tillsammans på flöjterna, Torben hade med sig olika färprickar som vi fick spela efter så det var till att man var uppmärksam på vilken färg det var som man skulle spela på.



Två andra instrument som Torben hade med sig var bygelgitarr och ensträngad bas. Även bygelgitarrerna utgick ifrån samma princip som fljöterna. Det fanns ett ackord som var grundackordet, sen bytte man ackord genom att flytta en bygel antingen till höger eller vänster beroende på vilket ackord man ville spela. Även ackorden var färgmärkta så det räckte att man följde färgerna för att veta vilket ackord som skulle spelas.










Tack Torben för en rolig och givande dag, jag säger som jag sagt innan
"varför krångla till det"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar